2012. augusztus 15., szerda

Tengerparti élmények

Három  napja fejeződött be egy szép, egyhetes nyaralás a román tengerparton. A helyszín Neptun volt.
   Augusztus 6-án hajnalban indultunk autóval, szűk baráti társaságban - 5-en voltunk. Az eredeti úticél Mamaia, majd Mangalia volt, végül mégis félúton Mangalia fele, Neptunon állapodtunk meg. 11 éve voltam utoljára tengeren itt az országban, arra az időre pedig már alig emlékszem, így viszonyítási alapom nem igazán volt.
    Az első dolog, amit észrevettem még útközben, hogy északon jóval nagyobb volt a tömeg, a zsúfoltság, s ahogy haladtunk délre, egyre járhatóbbak lettek az utak. Amikor odaértünk, kellemesen lepett meg, hogy az üdülőállomás tiszta, rendezett volt, sok apró park, sok zöld terület. A szállás miatt sem kellett aggódnunk, hiszen boldog-boldogtalan kiáll a saját lakáskulcsával az utcára, és ajánlja az érkező turistáknak. Mi egy négy emeletes blokkban aludtunk, a negyediken egy kétszobás lakásban. Nem volt ****-os, de teljesen megfelelt az elvárásainknak és a zsebünknek is. Ha az ember a tengeren nyaral, akkor úgyis csak aludni megy haza és zuhanyozni :)
   A partot természetesen már első nap feltérképeztük, meghódítottuk. Igaz, hogy sokan voltak, törölköző törölközőt ért, főleg a délutáni órákban, de nagyon kellemes volt még ígyis. Tiszta, karbantartott homok, nem volt szemét a napágyak között, sem bomlófélben levő csigák és algák a parton - látszott, hogy rendszeresen takarítják és vigyáznak a rendre. (A fenti képet egy késő délután készítettem, miután a füdrőzők sokasága elvonult.) Több bár is volt a közelben, ahonnan szólt a zene - a legtöbb esetben valamilyen rádió, ahol ugyanazok a nyári slágerek ismétlődtek naphosszat, de legalább jó volt a hangulat. Jah, és minden egyes alkalommal ugyanolyan jól esett az a pohár hideg sör, amit ott lehetett kapni :)
   A hosszú fürdések után mindennapi programmá váltak az esti séták. Sok kisgyerekes családot lehetett látni esténként az utcán, akiknek nagy része 11 és 12 óra között haza is ment. Így az éjszakai élet nem volt az az ultramozgalmas. Sok vendéglő, bár és gyorskajálda volt végig a főtéren, ezek mellett kirakodóvásár, bazárok, fagyizók, utcai zenészek s a rengeteg kiváncsiskodó töltötte meg az utcákat. Válogatni lehetett a fizetős játékautomáták között, biliárdasztal is volt, 3 illetve 6 személyes biciklit lehetett bérelni, és volt lehetőség lovasszekérrel sétálni is. A diszkókat és elit szórakozóhelyeket nem aknáztuk ki, este már nem volt energiánk ilyesmihez. Pedig azok között is lehetett válogatni. Volt a főtéren is és a parton is, ki-ki ízlése és pénztárcája szerint válogathatott.
   És még nem mondtam semmit az árakról. Arra számítottunk, hogy minden 2x-3x drágább lesz, mint itthon. De nem így volt. Ebédelni ugyanannyiból lehetett, mint itthon egy bármilyen kantinban: 11-12 lejes menük voltak mindenhova kiplakátolva. És még finom is volt a kaja! Persze, ha az ember vendéglőben akart enni, arra is volt számtalan lehetőség: egy négy csillagos vendéglőben (Rustic) például délben 12-14 óra között 20%-os kedvezménnyel lehetett fogyasztani bármit. Természetesen így is drágább volt, mint egy 12 lejes menü, de mindenképp megérte a pénzt! Az élelmiszerüzletek kínálata nem volt hatalmas, és bizonyos cikkek (víz, tej, kenyér) drágábbak, mint itthon, de így jár az, aki a főtéren vásárol a sarki boltban :p
   Az időjárás sajnos nem kedvezett végig. Első két nap nagyon meleg volt, a tenger nem hullámzott. Utána fokozatosan lehűlt a levegő, megjött a szél és az eső. A hűvösebb levegőt ellensúlyozták a nagy hullámok, amik élménydússá tették a fürdést. Senkit nem érdekelt, hogy hideg szél fúj, inkább nem jöttek ki az emberek a hullámokból, s akkor nem fáztak. Az éjszakai viharok kihordták az algát és a sok kagylót a partra, de azon a részen, ahol mi voltunk, eltakarították, panaszra nem volt okunk.
   Összességében tehát nagyon jól telt és szép élményekkel tértünk haza. A tiszta part, jó hangulat és külföldi turisták mind azt bizonyították, hogy itthon is lehet jó körülmények között nyaralni jutányos áron - csak ne kellene majdnem 1000 km-t autózni odáig..!

1. Non jol nezz ki Neptun..en iden 16 ev utan volta a roman tengerparton..Eforie Nord volt a valasztas, tok jo volt, csak ne lett volna annyi szemet...